Danskerne handler også møbler online

I dagens Danmark er det svært at skulle forestille sig en hverdag, hvor man ikke jævnligt er i direkte kontakt med internettet.

For hvad end vi laver, har det højst sandsynligt en eller anden forbindelse til internettet – i forbindelse med GPS-tracking, cookies, fakturascanning med Ibistic eller lignende. Men det er på ingen måde alle danskere, der er klar over, hvor meget tid de egentlig bruger online, og spørger man den generelle dansker i dag, er det heller ikke sikkert, at han eller hun vil indrømme, at de bruger internettet så meget, som de reelt gør.

I artiklen her kigger vi på adfærdsmønstre, der har relation til internettet. Vi kigger specifikt på, hvordan danskerne handler ting som møbler og husholdningsartikler, og hvor stor en andel af handlen i denne branche/kategori, der faktisk sker online.

Læs med, og overvej eksempelvis, om ikke du selv er en af dem, der måske har svært ved at skulle acceptere, at du faktisk bruger rigtig mange timer online på noget, som du faktisk ikke troede, at du brugte tiden på.

Danskerne handler primært møbler online

Når man i dag spørger en tilfældig dansker, hvor han eller hun køber møbler, vil det nok være de færreste, der indrømmer, at de faktisk køber møbler online. Og i rigtig mange tilfælde er denne erklæring faktisk lige så meget et udtryk for uvidenhed eller benægtelse af, at man i virkeligheden faktisk køber sine møbler online – og ikke hos en traditionel møbelhandel.

Kigger man på data fra Dansk Erhverv og deres analysenotat fra 2017, beskrives det, at ca. 50 % af al handel af møbler foregår online. Og det er blandt andet denne analyse sammenholdt med lignende fra FDIH, der problematiserer hele situationen, idet forbrugeren tror, at han eller hun faktisk handler langt de fleste af sine møbler i en butik.

Overordnet er det dog ikke et problem, at man i stedet for at handle hos en fysisk møbelhandler i lige så høj grad handler online, men for den enkelte møbelhandler er det ikke ligegyldigt, da det er en indikator, der peger i retning af, at det måske ikke er så dumt endda at fokusere på online tilstedeværelse, uanset om man som møbelhandler fokuserer på handel af sofaer, senge eller vitrineskabe.

Set med et forretningsmæssigt perspektiv er det i hvert fald ikke helt uvæsentligt, og set i lyset af de statistiske beregninger bør man jo faktisk kunne hente halvdelen af sin handel online.

Selvfølgelig er konkurrencen hårdere, og man vil i højere grad opleve, at man bliver overset af de søgende, men ikke desto mindre kan man altså med en målrettet marketingindsats finde plads til sine produkter – selv med et mindre budget.

For en ting er i hvert fald helt sikkert, andelen af møbelhandel online vil i hvert fald ikke falde. Og hvis du vil være med på bølgen eller måske endda være foran, er det bare med at få undersøgt, om ikke det er på tide, at du og din forretning også sælger møbler online.